Algemene voorwaarden PSB
Artikel 1 Definities
- De Ondernemer: natuurlijke of rechtspersoon die als lid van NL Actief een Overeenkomst sluit betreffende Fitness.
- De Consument: natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een
- beroep of bedrijf en die een Overeenkomst aangaat met betrekking tot Fitness.
- Fitness: een op lichamelijke en/of geestelijke activiteit gerichte
- De Overeenkomst: Overeenkomst tussen de Ondernemer en de Consument ter zake van Fitness.
- Schriftelijk: onder schriftelijk wordt verstaan zowel fysiek (papier) als
Artikel 2 Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de totstandkoming en uitvoering van alle Overeenkomsten betreffende Fitness, die tussen de Ondernemer en de Consument worden gesloten.
Artikel 3 Het aanbod
- De Ondernemer brengt het aanbod Schriftelijk of elektronisch uit. Het aanbod is van kracht gedurende een door de Ondernemer aangegeven termijn. Als de
- Ondernemer geen termijn voor de aanvaarding heeft gesteld, blijft het aanbod gedurende twee weken na dagtekening van
- Het aanbod omvat ten minste:
- de bedenktijd, zoals bedoeld in artikel 5;
- de faciliteiten en begeleiding waarvan gebruik gemaakt kan worden;
- de dagen en tijden waarop er gebruik gemaakt kan worden van de faciliteiten;
- de kosten voor het abonnement en de gevolgen voor de kosten bij een eerdere opzegging op grond van artikel 6. Uit het aanbod blijkt duidelijk of het gaat om periodieke kosten of eenmalige kosten;
- op welk moment de Ondernemer de kosten op grond van artikel 7 jaarlijks kan verhogen;
- de wijze van betaling en de betalingstermijn;
- de periode van de Overeenkomst en de daarbij behorende opzegtermijn of, in geval van een strippenkaart, de geldigheidsduur en;
- het (huishoudelijk)
- De omschrijving van het aanbod moet toereikend zijn om een goede beoordeling van het aanbod door de Consument mogelijk te
- Bij het aanbod worden de algemene voorwaarden Schriftelijk ter hand gesteld, op zo’n manier dat de Consument daarvan kennis heeft kunnen nemen en ze heeft kunnen
Artikel 4 De Overeenkomst
De Overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod door de
Consument. De Overeenkomst is strikt persoonlijk.
Artikel 5 Bedenktijd
- Gedurende een bedenktijd van een week na ondertekening van de Overeen- komst, heeft de Consument de mogelijkheid om de Overeenkomst kosteloos te herroepen. Dit herroepingsrecht eindigt op het moment dat de Consument eer- der gebruik maakt van de
- Voor Overeenkomsten die op afstand zijn gesloten (zoals via de website van de Ondernemer) geldt een bedenktijd van veertien kalenderdagen. De Consument heeft gedurende die termijn de mogelijkheid om de Overeenkomst kosteloos te herroepen. Als de Consument, op eigen verzoek, tijdens de bedenktijd gebruik maakt van de diensten van de Ondernemer en hij maakt vervolgens gebruik van zijn herroepingsrecht, dan is hij een evenredige vergoeding verschuldigd voor de periode waarin hij gebruik heeft gemaakt van de diensten van de
Artikel 6 Duur en beëindiging
- De Ondernemer biedt de Consument ten minste de keuze uit:
- een Overeenkomst van 6 maanden of
- een Overeenkomst van langere
Als de Consument een overeenkomst voor 1 jaar of korter wil opzeggen, dan moet hij dit – tenzij anders overeengekomen – doen tegen het einde van de abonnementsduur, met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand, een en ander conform lid 4 van dit artikel. Als de Consument niet tijdig opzegt, dan loopt de Overeenkomst na de overeengekomen periode voor onbepaalde tijd door. De Consument kan een overeenkomst voor onbepaalde tijd te allen tijde opzeggen, met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand, een en ander conform lid 4 van dit artikel.
- Als de Overeenkomst wordt gesloten voor een langere duur dan 1 jaar, dan heeft de Consument na 1 jaar de mogelijkheid de Overeenkomst op te zeggen met in- achtneming van de opzegtermijn van 1 maand, een en ander conform lid 4 van dit artikel.
- De Consument mag de Overeenkomst gedurende de looptijd opzeggen als:
- de Consument (bij voorkeur) Schriftelijk aantoonbaar een ander woonadres krijgt en het – als gevolg van de toegenomen reistijd – voor de Consument niet meer mogelijk is om gebruik te maken van de Als een andere vestiging van de betreffende onderneming met gelijkwaardige voorziening en serviceniveau op redelijke reistijd van de nieuwe woonplaats is gelegen, dan is van deze situatie geen sprake.
- het voor de Consument als gevolg van een, op het moment van opzegging, aan- toonbare blessure of ziekte onmogelijk is geworden om gedurende de rest van de abonnementsperiode gebruik te maken van de
De opzegging dient te geschieden met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand tegen het einde van de maand, een en ander conform lid 4 van dit artikel. In geval van een opzegging op grond van een aantoonbare blessure en/of ziekte, vangt de opzegtermijn aan op het moment van opzegging onder gelijktijdige over- legging van de bescheiden (verklaring arts of andere erkende specialist) waaruit ten minste blijkt dat Consument door een blessure en/of ziekte niet in staat is te sporten.
- De Consument moet de Overeenkomst Schriftelijk
- Bij een opzegging als bedoeld in lid 2 en lid 3 is de Ondernemer gerechtigd om de bijdrage over de verstreken abonnementsperiode te herberekening op basis van de daadwerkelijk afgenomen periode en de daarbij behorende aantoonbare abonnementsbijdrage en/of
- Naast de opzegmogelijkheid als bedoeld in lid 3 bestaat er voor de Consument een bevriezingsmogelijkheid. Als de Consument gedurende een periode van langer dan één maand geen gebruik kan maken van de fitnessactiviteiten als gevolg van een aantoonbare blessure of ziekte, dan wordt de contractperiode aansluitend
verlengd met deze periode zonder dat er over deze periode extra abonnementskosten- ten in rekening worden gebracht. Dit laat onverlet dat Ondernemer gerechtigd is hiervoor redelijke administratiekosten in rekening te brengen bij Consument.
- De Ondernemer mag de Overeenkomst tussentijds en met onmiddellijke ingang opzeggen indien:
- de Consument een of meerdere bepalingen van deze voorwaarden of van het toepasselijke (huishoudelijke) reglement schendt, tenzij de schending een
- tussentijdse beëindiging niet rechtvaardigt of;
- de Consument zich onrechtmatig heeft gedragen jegens de Ondernemer of
- jegens een contractant van de
De Ondernemer betaalt het resterende abonnementsgeld in deze gevallen niet terug. Dit staat los van de eventuele verplichting van Consument tot vergoeding van de aan hem verwijtbare schade.
- Indien de Ondernemer zijn onderneming beëindigt, dan is tussentijdse opzegging door de Ondernemer mogelijk met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand. De Ondernemer betaalt het resterende abonnementsgeld in dat geval te- rug.
Artikel 7 Prijs en prijswijzigingen
- Het abonnementsgeld wordt voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst overeengekomen.
- De Ondernemer maakt eventuele prijsverhogingen 4 weken voorafgaand genoegzaam bekend.\
- In het geval van een prijsverhoging, heeft de Consument het recht om de
Overeenkomst binnen 4 weken na de bekendmaking van die verhoging door Ondernemer te ontbinden. Het vooruitbetaalde abonnementsgeld dat ziet op de periode na de ontbinding, wordt dan door Ondernemer terugbetaald. Het door Consument verschuldigde abonnementsgeld wordt dan wel her berekend naar de feitelijke abonnementsperiode.
Artikel 8 Verplichtingen van de Ondernemer
- De Ondernemer staat ervoor in dat de faciliteiten en geleverde diensten beantwoorden aan de Overeenkomst.
- De Ondernemer onderwerpt de voorzieningen aan het vereiste
- Indien de Ondernemer gebruik maakt van de diensten van instructeurs en/of begeleiders, staat hij er voor in dat de instructeurs en/of begeleiders over vol- doende kennis beschikken die redelijkerwijs mag worden verwacht
- De Ondernemer zorgt ervoor dat er voldoende EHBO-middelen aanwezig
- De Ondernemer zal zich houden aan het kwaliteitsprotocol van NL Actief, te we- ten: ‘NL Actief certificering’ waaronder ook het dopingconvenant. De Ondernemer treft voldoende maatregelen ter voorkoming van schade aan of vermissing van eigendommen van
Artikel 9 Verplichtingen van de Consument
- De Consument houdt zich aan de door de Ondernemer gegeven instructies en het (huishoudelijk
- De Consument dient een medische contra-indicatie voor Fitness te melden aan de Ondernemer.
- De Consument dient de aanwijzingen van de Ondernemer c.q. de door hem aan- gestelde medewerkers op te Het is de Consument niet toegestaan gebruik te maken van apparaten of faciliteiten, waarmee de Consument niet bekend is. Indien de Consument niet bekend is met een of meerdere apparaten of faciliteiten, dan dient hij dit aan de Ondernemer kenbaar te maken, zodat de Ondernemer uitleg kan geven.
- Het is de Consument niet toegestaan gebruik te maken van de apparaten en faciliteiten, indien hij onder invloed is van drank, drugs, medicijnen of als doping aan- geduide middelen. Het is de Consument niet toegestaan te roken in de door de Ondernemer beschik- baar gestelde
- De Consument dient wijzigingen in het postadres, e-mailadres,
Artikel 10 Tussentijdse wijzigingen
- De Ondernemer kan tussentijdse wijzigingen aanbrengen in de aangeboden faciliteiten, lesroosters, programma’s en openingstijden. De Ondernemer zal de voor- genomen wijzigingen minimaal 4 weken van te voren op genoegzame wijze aan- kondigen.
- Bij wijzigingen, zoals bedoeld in lid 1, ten nadele van de Consument heeft de
Consument gedurende 4 weken na de aankondiging het recht om het abonnement zonder opzegtermijn te beëindigen, tenzij de wijziging een beëindiging niet recht- vaardigt. Indien voornoemde opzegging gerechtvaardigd is, wordt het vooruitbetaalde abonnementsgeld terugbetaald.
Artikel 12 Betaling
- De verschuldigde abonnementsgelden worden in rekening gebracht en voldaan op de wijze zoals is
- Bij niet tijdige betaling is de Consument in verzuim nadat hij daar door de Onder- nemer schriftelijk op is gewezen en alsnog de mogelijkheid heeft gekregen het nog verschuldigde bedrag binnen 2 weken te
- Na het verstrijken van de nieuwe betalingsdatum is de Ondernemer gerechtigd om wettelijke rente en buitengerechtelijke kosten op grond van artikel 6:96 lid 2 on- der c en lid 5 BW in rekening te brengen. Voorts is de Ondernemer bevoegd om de Consument de toegang tot de fitnessfaciliteiten te
- PSB behoud zich het recht op 3 weken zomervakantie zonder dat hierbij de incasso wijzigt.
- PSB behoud zich het recht om de dagen rond kerst – oud & Nieuw gesloten te zijn zonder dat hierbij de incasso wijzigt.
Artikel 13 Aansprakelijkheid
- De Ondernemer is tegenover de Consument aansprakelijk voor schade als gevolg van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en voor schade die voor rekening en risico van de Ondernemer komt. De Ondernemer is niet aansprakelijk voor schade aan of vermissing van
eigendommen, tenzij er hierover afwijkende afspraken zijn gemaakt of indien er sprake is onrechtmatig handelen van Ondernemer.
- De Ondernemer zal zich afdoende verzekeren tegen zijn ondernemingsrisico’s. De dekking van deze verzekering bedraagt minimaal €1.000.000 per De
aansprakelijkheid van de Ondernemer is beperkt tot het verzekerd bedrag,
- vermeerderd met het eigen
- De Consument is tegenover de Ondernemer aansprakelijk voor schade als gevolg van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en voor schade die voor rekening en risico van de Consument komt.
Artikel 14 Klachten
- De Ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte
klachtenprocedure en behandelt zijn klachten overeenkomstig deze procedure.
- De Consument dient klachten over de uitvoering van de Overeenkomst zo snel mogelijk – doch uiterlijk binnen vier weken nadat de Consument de gebreken heeft geconstateerd – bij de Ondernemer in, tenzij dat redelijkerwijs niet van hem ver- wacht kan worden. Deze klachten dienen volledig, duidelijk omschreven en voor- zien van eventuele bewijsmiddelen te
- Het niet tijdig indienen van een klacht kan tot gevolg hebben dat de Consument zijn rechten ter zake
- De Ondernemer beantwoordt de door de Consument bij hem ingediende klachten zo snel mogelijk – doch uiterlijk binnen vier weken – gerekend vanaf de datum van ontvangst. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt,
- antwoordt de Ondernemer per omgaande met een bericht van ontvangst en een indicatie van de termijn waarbinnen de Consument een meer uitvoerig antwoord kan
- Als de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de